Stormig Äppelkaka!

Igår var det klass 3 varning hemma i Varberg, alltså storm! Hela eftermiddagen gick åt till att förbereda sig inför detta. Bar undan alla utemöbler, plockade in alla krukor, lyktor och mattor på altanen. Hällde även vatten på termosar och gjorde sallad om vi skulle få strömavbrott. SMHI hade spått att den skulle komma hit kl 15 och när det inte ens kommit en vindpust kl 16 fick jag för mig att det hade vart sååå gott med Äppelkaka! Vips, en timma senare så stod äppelkakan på bordet med lite vaniljgrädde, mums!  
 
Äppelkaka á la LCHF
 
Receptet är taget från 56kilo.se och kommer här!
 
Äppelkaka á la LCHF
 
8 bitar

3 dl mandelmjöl
Strösötning motsvarande 75 gram socker (vad du använder här är valfritt)
125 gr smält smör
0,5 dl vispgrädde
2 tsk bakpulver
1 tsk ekologiskt vaniljpulver
4 ägg
4 syrliga äpplen
50 g smör
2 msk kanel

Sätt varmluftugnen på 180 g eller 200 g vanlig ugn. Smörj en springform. (Jag har en på 22 cm)
Vispa ägg och sockerersättning luftigt och vitt, smält smöret.
Vispa ner smör och grädden i äggsmeten.
Blanda de torra ingredienserna och rör ner och blanda ordentligt, häll upp i formen.
Skala och kärna ur äpplena och klyfta. Stek i smör några minuter. Pudra över kanel och låt allt småputtra någon halv minut. Fördela äpplena över smeten och tryck ner dem lite.
Grädda i nedre delen av ugnen i ca 45 minuter. Lägg eventuellt över aluminium efter halva tiden.

Servera med vaniljgrädde (vispad grädde smaksatt med vaniljpulver och ev. lite sötning)

 
Nästa gång ska jag nog ha i lite mer sötningsmedel i degen. Jag använde 1dl Canderel eftersom min köksvåg är mupp och tar 200g i taget bara :)
 
Stormen blev inte lika farlig som vi hade trott, tur det! Det blåste som tusan ett tag på kvällen och jag blev så rädd att vi fick sätta oss nere i hallen när jag såg att våra takbjälkar rörde sig. Men vi hade iaf strömmen kvar och vårt plåttak satt kvar i morse :) När jag väl vågade gå upp igen blev det inte lika läskigt efter lite vin och kortspel med Marcus <3
Har jag sagt att jag älskar rött vin! :)
 
 
Varma Kramar
Linda
 

Kommentarer
Postat av: Mathias&Rebecca

Fina bilder i headern, och äppelkakan såg gudomligt god ut! :) Ha en fortsatt fin dag! :)

2013-11-01 @ 09:05:27
URL: http://twoplusone.se
Postat av: Malin

Skönt att ni klarade er bra i stormen!
Och ja, rött vin e gott de. Vann lite igår ;)
Trevlig fredag!

2013-11-01 @ 09:06:05
URL: http://malinedlund.blogg.se
Postat av: Stephanie Ampel

mm gott!

2013-11-01 @ 09:44:29
URL: http://frokenampel.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0