3-rätters Lchfmeny!

Igår testade jag på 3st nya lchfrecept! 
 
1. Lasagne med zucchini, jätte god enligt både mig och Marcus!
2. Ostchips, Jätte goda enligt mig, ok enligt Marcus
3. Kladdkaka, helt ok enligt mig men alldeles för bitter enligt Marcus som blivit trött på mina bakverk utan socker.
 
Här kommer recepten!
 
1. Lasagne 4 port!
500g köttfärs
1st stor zucchini
400g krossade tomater
1st köttbuljongtärning
1,5dl grädde
1st lagerblad
1st gul lök
2st vitlöksklyftor
salt, peppar, oregano
riven ost
 
Skiva zucchinin på längden med en osthyvel. Lägg längderna på en ren kökshandduk och strö på lite salt. Låt ligga medan färsen tillagas. 
Hacka löken och fräs i lite olivolja/smör. Tillsätt köttfärsen och när den är genomstekt häll i tomaterna, lagerbladet och buljongtärningen. Låt småkoka i 10 minuter under lock. Smaka av med salt, peppar och oregano. 
Smörj en ugnsfast form och lägg hälften av zucchinin i botten som ett täckande lager. Häll på häften av köttfärssåsen och täck med resten av zucchinin och avsluta med köttfärssåsen som är kvar. Häll över grädden och strö på önskad mängd ost.
Grädda på 200 grader i ca 20 minuter.
 
 
 
2. Ostchips!
Riv en smakrik ost grovt, gärna med hög fetthalt.
Lägg små högar (eller vik osten så att det blir en bra tjocklek på dem) på bakplåtspapper och grädda i ca 200 grader tills de fått fin färg. Tips: Krydda gärna med valfri krydda tex salt, salladskrydda, tacokrydda mm.


3. Kladdkaka
100g osaltat smör
100g 90% mörk choklad
2 ägg
1 dl grädde
3 msk sukrin
2 msk kakao
1 tsk vaniljpulver 

Gör så här 
Smält smöret och lägg i chokladen så det smälter ihop.
Tillsätt grädden, ställ åt sidan, vispa äggen och sukrinet tjock och pösigt. 
Blanda ihop smetarna och blanda, tillsätt vaniljpulvret och prova dig fram med kakao beroende på hur starkt man vill ha.
Sätt ugnen på 225 grader, i ca 6-8 min.
 
Obs. Nästa gång kommer jag testa helt utan kakao för att inte få så bitter smak.
 
 
 
 
 
 
Kram Linda

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0