Vecka 40!!!

Bebisen: Nu är barnet helt utvecklat och redo att komma ut vilken sekund som helst. Trots detta kan barnet stanna kvar i två veckor till. De flesta barn föds på natten.
Barnet kan väga allt mellan 2,5 och 4,5 kilo och vara 46-55 centimeter långt. Nu är det trångt därinne.

Mamma: Har barnet inte kommit än? Känns det frustrerande? Ta det lugnt. Även om det känns omöjligt, försök fokusera på något annat än förlossningsdatumet. En graviditet varar allt från 37 veckor+0 dagar till 41 veckor + 6 dagar. Passa på att vila och äta mycket kolhydrater innan förlossningen så kommer du att orka bättre. Sov, sov, sov eller vila om du inte kan sova! Du behöver alla krafter. Under det aktiva skedet av förlossningen gör du av med lika mycket kalorier som en maratonlöpare gör av med varje timme. Dessutom kanske du kommer att vara vaken i ett dygn kring förlossningen.

Pappa: Under själva förlossningen är din viktigaste roll att vara där! Du ger henne vatten, torkar pannan. Du kan hålla henne, massera henne. Lyssna på vad hon och hennes kropp säger. Prata med henne och barnmorskan. Hjälp henne med kuddar eller att ändra ställning. Var lyhörd och se och bekräfta hennes smärta. Hon vill kanske inte att du ska röra henne. Peppa och uppmuntra. Pusha och stötta. Du klarar det! Du har väl läst artikeln om Pappans/partnerns roll vid förlossningen

Jag: Nu är det nog snart dags tror jag, men man vet ju aldrig..! Hade förvärkar och sammandragningar som tusan natten tills idag, dom var så kraftiga att jag inte kunde ligga utan var tvungen att vara uppe å gå i omgångar, men självklart var dom som bortblåsta på förmiddagen :) Nu här framåt kvällen känner jag nu att det börjar sätta igång igen men man vågar ju inte hoppas eftersom dom har lurats innan. Marcus skulle egentligen ha åkt upp till Alingsås nu ikväll redan men stannar hemma och åker till jobbet tidigt i morgonbitti istället ifall det skulle bli värre inatt å vi får åka in. Konstigt att det oftast är värst på nätterna, men jag har hört att det är när man slappnar av man tydligen frigör ngt förlossningshormon. För övrigt mår jag ovanligt bra och är väldigt förväntansfull inför förlossningen! Kvällarna är ju som jag sagt innan fortfarande lite jobbiga pga all min vätska i kroppen och på nätterna känner jag mig som en strandad val som knappt klarar vända mig om haha! Ska nog ta ett kort på magen i morgon, har vart lite dålig på det där men vem tusan vill vara med på kort när man ser ut så här haha fast det kan ju vara kul att ha sen iof :)

 

Varma Kramar

Linda

 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0