Barfota! :)

Efter massa velande fram å tillbaka är nu Tildra barfota och det verkar än så länge funka jätte bra som tur är! Har läst en massa om det och tycker att det verkligen är värt att testa!  Enligt min hovslagare som för övrigt är världens bästa så bör alla hästar gå barfota ett par månader per år för att bla stärka hoven.. På Island låter dom alltid hästarna gå barfota från september till november/december..  Jag har även läst en del om Strassermetoden där jag kan hålla med om väldigt mycket som tex att hade hästar behövt skor så hade dom födds med det, deras hovar är verkligen inte lika känsliga som våra fötter :) Även att lösdrift året runt är det bästa för hästar, dom behöver inte sova 12 timmar i en box utan har ett naturligt behov av att röra sig så mycket som möjligt. Inte stänger man in sin hund i en transportbur 12-16 timmar per dygn?! Självklart finns det ju hästar som är i behov av box pga sjukdommar mm med nu menar jag normala friska hästar :) Magnus Skularson skriver även han i sin bok att han tycker att hästar borde få gå barfota ett par månaer per år.. Förutom att det är bra ekonomiskt ger det bättre cirkulation i hov och ben pga hovens rörelse, naturligt slitage på sula och vägg och mindre spark- och trampskador. 
Tycker att det är bra att testa nu när hon ändå inte rids så mycket... Ska även köpa ett par barfotaboots hon kan ha vid ridning. Jag har än sålänge testat Cavallo och Easyboots och i morgon ska jag testa Marquis så får jag bestämma efter det vilka det blir :)
 
Någon som har tips eller erfarenhet av boots?
 
 
Varma Kramar
Linda
 

Kommentarer
Postat av: Nikita

Jag har easyboots och är jättenöjd! Har gått med dem i lera och olika terränger utan problem. Min häst hade varit skodd länge och har ganska dåliga och ömma hovar än så länge, men med bootsen är det inga problem.

Svar: Va härligt att det har gått bra för er! Det blev ett par Marquis för min del, dom sitter verkligen som gjutna på henne så fortsätter allt såhär bra utan ngn ömhet så kommer hon få vara barfota ett bra tag :)
Linda

2013-03-02 @ 13:44:16

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0