Hovvård!

Tycker jag skivit lite om hästar i denna bloggen så det får jag allt bli bättre på :)
 
Tildra är ju som jag skrivit innan barfota och har varit det sen i April nu. Tanken var från början att hon bara skulle vara det 1-2 månader typ för att *vila* hovarna eftersom hon haft järnskor på sig typ hela hennes 19åriga liv. Dock har detta funkat jätte bra så jag har fortsatt och tror jag tänker göra det lite till innan jag går tillbaka till bästa hovslagaren Oli :)
Varför ha skor på sig när hon klarar sig utmärkt utan just nu? Hon ömmar aldrig och hennes steg har tom blivit bättre med hennes snygga boots från Marquis :)
Förra veckan hade vi Anna som är hovvårdare i vårat stall som verkade Balti och Tildra. Alltid kul att höra ngn annans åsikt. Hon tyckte Tildra hade jätte fina hovar och tyckte att hon gott kunde fortsätta utan skor. Dock hade Tildra lite strålröta (svamp=candida) så nu blir det tvätt med Äppelcider Vinäger varje dag och sedan har jag även beställt Pau Darco som jag skall ge henne en kur av.
 
 
Pau darco är ett Te gjort på Lapachobark som är ett urgammalt naturmedel som använts av sydamerikas indianer i 1000 år. Det innehåller mycket mineraler och spårämnen och andra verksamma substanser. Lapacho-te kan drickas dagligen som en mineralrik dryck. Även utvärtes till baddning och tvättning.Lapacho-trädet har mycket stor motstånds- kraft mot angrepp av svampar, sporer och virus. Blommorna t.o.m. äter insekter. Den inre barken innehåller bl.a. ett kraftfullt antibiotiskt ämne samt järn i lättupptaglig form och ytterligare ett 20-tal mineralämnen.
Pau D'arco är full av mineraler, spårämnen och andra verksamma substanser, bl.a ett antibiotiskt ämne. Det innehåller en kraftfull antioxidant som hämmar fria radikaler. 
 
Så nu jäklar ska Tildra få sig en dunderkur och som min kära granne Marie säger - mår mage/tarm bra så mår kroppen/hovarna bra!! :)
 
Varma Kramar
Linda

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0